Cara Menabung Untuk Melancong

Biasanya, kita ni sibuk dengan kerja2 di pejabat, rumah dan sebagainya. Sekali-sekala kita perlulah pergi melancong bawa isteri dan anak2 untuk melupakan seketika kerja2 yang memenatkan tu.

Namun, melancong ni sebenarnya memerlukan kos untuk pengangkutan, penginapan dan makan minum. Jadi sebenarnya memerlukan banyak duit, so untuk itu kita kena mengumpul duit untuk digunakan semasa melancong. Susah juga nak kumpul duit ni, tetapi kena tahu caranya.

Antara cara yang kita boleh buat adalah, simpan sekurang2 RM100 dalam satu tempat samada dalam bank yang bukan bank simpanan utama atau simpan di dalam laci pejabat. Haha. Apapun yang penting kumpul duit tu sikit2, bayangkan kalau dalam 11 bulan berapa kita leh dapat? Kita akan dapat RM1100 bukan? Oklah tu.

So, bulan yang ke 12 tu, kita pergilah melancong bersama keluarga, kalau tak cukup duit tu, kita tambah lah lagi dengan duit yang ada plak. Ok tak cara ni? Hehe. Selamat mencuba k.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

17 thoughts on “Cara Menabung Untuk Melancong

  1. imah still buda2 la kan..tp x dak lah buda cam umo 11tahun tu…16 tahun dah pon hehehe…sekolah imah adelah buad lawatan ke sekolah bayaran 55 ringgit…dalam tgn sekarang ni ade lebih kurang 32..tp makin lama makin kurang yela..kat sekolah nak kena bayar tu bayar duit kelas la…duit poket lg..cam ner erk??nak peri lawatan tu :((
    imah´s last blog post ..Jom Menang Kamera Digital-for my lovely sister

  2. Yg berkeluarga tujuan menabong na bawa keluarga sekali sekala melancong.
    Yg bujangan tujuan menabong sendiri yg na melancong sambil na melencong.
    Kalo Bapak sama Ibuk kita asyik kerja aja, musim cuti sekolah lepak kat rumah
    lama2 bisa boring. Masalahnya apakah Ibuk-Bapak kita tuh bener2 sebok kerja,
    ato ngak cukop fulos..??

    Yg kerja Kerajaan pendapatan tetap bisa buat perancangan. Yg kerja sendiri
    ada kalanya rejeki masuk lumayan, ada kalanya kempis na shoru pon missed,
    bagimana bisa na menabong..?? Terpulanglah pada kebijaksanaan sorang2
    tuh bagimana na kemot berjimat agar ada simpanan khas tujuan melancong
    bagi keluarganya…

    Orang dulu2 ta payah pakei tabong, kalo na simpan duit cukup dgn simpan
    duit bawah tilam, ato dlm tin cigaret sorok bawah katil. Sedo2 da cukop pon
    tambang na pergi Haji.. Sekarang neh simpan duit bawah tilam bawah katil
    sangat bahaya. Kalo masuk jebon, ato rumah terbako koq semuanya ranap.
    Peti besi yg berat tegap derma masjid pon bisa dikopak hilang lesap.. :dsadas:
    Na lebeh selamat menabonglah dlm simpanan bank koq ta lenyap…. :dsadasccc:

  3. Hahaha… Cara laen kalo da ta mampu na menabong, kalo ikot cara tradisi
    nak dapat duit terkumpol adalah secara Maen Kutu. Main Kutu neh lajimnya
    selalu dibuat oleh kaum Wanita sesama kawan setia. Katakan sipolan tuh
    bulan depan na pakei dulu duit, bawa keluarga melancong, ato na beli satu2
    barang. Antara pompuan mudah runding, walo giliran undinya lama lagi…

    :menari: :comel: :ding: :dsadsad: :marah: :haha: :ketawa: :lala: :bye: :dsadas: :terkejut:

    Ta macam kaum Lelaki, jarang Maen Kutu, sebab ngak buli harap. Da dapat
    gilirannya, kapan tiba giliran kawan laen, ada kawan yg kena kencing. Kata da
    terpakei, bulan neh betoi2 pokai. Apaan da terpakai ato da melencong pokai..??
    Hehe… koq da terpakei mengencing meracon disarang kutu… :sd: :dsadasccc:

    Ampon & Peace … :dsadasccc:

  4. Tahun ni Yied start menabung.. Dulu tak pernah pun menabung… Bila duit yang Yied simpan dalam tabung tu sudah banyak, Yied akan masukkan dalam bank… Kalau duit dalam bank tu dah cukup untuk beli laptop, mungkin Yied akan beli kot.. Tengok keadaan lah dulu.. Huhu
    Yiedpozi´s last blog post ..Romantik Biarlah Bertempat

  5. eee… suke nye tgk emo gedik2 ni… :teruja: knp la fb xde gini.. kn comel klu kt fb de komen2 emo gedik2 ni… :huhuhu: :lala:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge