Raja Naga Mengahwini Orang Biasa

 

Punakha, Bhutan~ Pemerintah Bhutan, Raja Jigme Khesar Namgyal Wangchuck berkahwin dengan pengantin perempuan daripada golongan rakyat biasa dalam isiadat purba mengikut agama Budha yang diadakan di sebuah kuil bersejarah di Bhutan. Memakai gelaran Raja Naga Kelima, Raja Jigme Wangchuck turun dari takhta emas di hadapan patung Budha besar semalam, sebelum meletakkan mahkota di atas kepala pengantin perempuan, Jetsun Pema.

Kemudian, Raja Jigme kembali ke takhtanya, sementara Pema duduk di sisinya sebagai permaisuri baru Bhutan. Pema yang baru berusia 21 tahun danb masih belajar merupakan anak perempuan seorang juruterbang komersial. Upacara perkahwinan diraja itu disiarkan secara langsung di Bhutan, sebuah negara yang memiliki cuma 700,00 penduduk. Beribu-ribu orang yang memakai pakaian tradisi di Banjaran Himalaya itu berkumpul di luar kuil berkenaan bagi memeriahkan lagi istiadat perkahwinan tersebut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

5 thoughts on “Raja Naga Mengahwini Orang Biasa

  1. :lala: :ketawa: Bila Raja Naga dari Bhutan tu kawin..??
    Kalo kawin Tahun Baru China 2012 kan bagos. Bersesuaian
    dgn tahun 2012 – Year Of The Fire Dragon in a Watery Sign…

  2. Raja Naga lawannya mesti dgn Puteri Ulo.
    Sama spesis sama cold blooded reptilians.
    Kedunya jenis lidahnya bercabang dua.. :sd:

    :lala: :ketawa: :comel: :jalan:
    :lala: :bye: :menari: :confused:

    Kalo ikut mitosnya asalnya Ulo itu Naga.
    Sebab apa Ulo hilang kaki dan sayapnya,
    Hingga terpaksa jalan ngesot menjalo..?? :dsadasccc:

  3. aku ingatkan naga betul rupanya name je ceh suspen betul.aku pun ada nama timangan raja cacing……he.he.takpelah dia nak kawin ngan siapa pun asalkan dia mampu.lagipun zaman sekarang ni perempuan lagi banyak dari lelaki.kalau tak percaya tengok sekarang banyak perenpuan jadi tomboy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge