20 Bukti Keagungan Ciptaan Allah Pada Manusia

1. Jika semua saluran urat darah dalam tubuh manusia dicantumkan ia boleh meliputi Jalan Raya sepanjang 96,000. Kilometer.

2. Saraf ditubuh badan manusia dapat menghantar impuls kira-kira 90 Meter sesaat.

3. Jika usus kecil manusia dibelah dan dicantum-cantumkan, ia boleh memenuhi kawasan seluas 9.2 Meter persegi.

4. Manusia akan hilang sebanyak 50 Peratus deria rasa pada usia 60 tahun.

5. Setiap langkah kehadapan anda terpaksa menggerakkan 54 otot dalam tubuh badan.

6. Orang lelaki mudah mendapat buta warna, 10 kali ganda berbanding wanita.

7. Manusia bernafas kira-kira 23,000 kali dalam tempoh 24 jam.

8. Apabila sesaorang bercakap, secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit, iaitu kira-kira 2.5 titisan bagi satu perkataan.

9. Secara purata sesaorang itu minum 8,000 gelen air sepanjang hidupnya.

10. Manusia hanya menggunakkan 10 peratus daripada otaknya untuk berfikir.

11. Ketika bersin, semua organ dalam badan tidak berfangsi termasuk jantung.

12. Kerosakan otak akan berlaku jika suhu badan meningkat melebihi 41 darjah Celcius.

13. Badan manusia mengandungi sulfur yang cukup untuk membunuh kutu anjing, karbon untuk membuat 9,000 batang pensel, potassium, lemak untuk membuat 7 ketul sabun, fosforus untuk membuat 2,200 batang kepala mancis dan air untuk mengisi tangki sebanyak 37 liter.

14. Ketika mulut kering, anda tidak akan dapat menikmati sebarang makanan, ini kerana air liurlah yang membantu kita merasa sesuatu yang masin, manis, masam dan sebagainya.

15. Apabila anda mengecam muka sesaorang anda sedang menggunakan otak sebelah kanan.

16. Pada retina mata, terdapat lebih 100 juta sel yang cukup sensitif terhadap cahaya.

17. Jika 80 peratus hati manusia dipindahkan, bahagian yang tinggal masih boleh berfungsi, malahan ia akan membesar ke saiz asal dalam tempoh tertentu.

18. Secara purata kita menuturkan 30,000 perkataan sehari, mengambil masa selama 3 jam 30 minit. Ini bererti dalam tempoh 1 jam kita menyebut 9,000 perkataan yang ada.

19. Jika anda terkurung didalam bilik yang kedap udara, anda akan mati kerana keracunan karbon dioksida bukan kerana kekurangan oksigen seperti yang disangkakan.

20. secara purata setiap orang makan 51 kilogram bahan perasa temasuk gula dan garam setahun.

( Marilah kita renungkan dan bersyukur ke hadratnya, allah yang maha Bijaksana lagi Pengasih dan Penyayang).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

12 thoughts on “20 Bukti Keagungan Ciptaan Allah Pada Manusia

  1. Masya’Allah…. rupanya banyak lagi kemuliaan manusia yg nggak diketahui.
    Patutlah kapan diperataruhkan akan rahsia-Nya pada gunong ganang
    semuanya menolak nggak sanggop menanggongnya. Apabila Allah
    pertaruhkan pada manusia, Sang Azazil tuh pula yg cemburu buta…. :haha:

  2. Manusia tuh adalah sebaik2 kejadian ciptaan-Nya.
    Malaikat – yakni cahaya semata ngak sempurna kejadiannya.
    Adam – yakni jisim semata juga ngak sempurna ciptaannya.
    Namun pada manusia tuh menghimponkan kedua2nya sekali…
    Diciptakan-Nya manusia tuh menurut bayangan-Nya Ar-Rahman.
    Tapi ngak ramei yg bersyukur malah koq kenapa ramei yg menderhaka..??
    Agaknya tatkala ditiupkan Ruh-Nya, Sang :haha: Azazil tuh da turut serta.. :dsadsad: ..

  3. Manusia akan hilang 50% dari deria rasanya ketika umor 60 tahun..??
    Itu pasal Pompuan Muda suka cari Jantan Tua sebab tahan lama…
    :lala: :ketawa: :kenyang: :sd: :bye: :confused: :fuh:
    Tapi syaratnya Jantan Tua tuh mesti orang berada banyak harta.
    Biar tahan lama jangan tahan usia koq lambat na jadi Janda Kaya…. :dsadasccc:

  4. @ 7 : Manusia Bernafas 24,000 Kali Dlm Tempoh 24 Jam….

    Pada siangnya 12,000 kali dan pada malamnya 12,000 kali..
    Lengkaplah Nafas tuh 24,000 kali turun naik sehari semalam..
    Lengkaplah Nafas tuh 24,000 kali keluar masuk sehari semalam….

    :ketawa: :nangis3: :nangis2: :dsadasccc: :huhuhu: :bye: :dsadas: :confused:

    Nafas tuh pinjaman talian Hayatullah anugerah-Nya bagi kita….
    Kalo Nafas tuh da ta turun2 ta naik2, ato da ta keluar2 ta masuk2,
    Koq tuh tandanya da ta bernafas da dekat ta lama lagi na mampos….

    Hahaha.. :dsadsad: .. Hohoho.. :sd: .. Huhuhu.. :haha: .. Hehehe.. :dsadasccc: .. Ekkkk…. :dsadas: ….

  5. …. ILMU NAFAS – NAFAS, AMPAS, TANAFAS, NUPUS ….

    Apakah itu Nafas dan kapankah bermulanya itu Nafas..?? Apabila siapnya
    lembaga Adam lalu seperti yg diisyaratkan dlm Frirman-Nya : “Aku Tiupkan
    Ruh-Ku…” Ringkasnya Nafas itu adalah khazanah talian Hayatullah kurnia
    anugerah sementara dari Ilahi pada Manusia ciptaan-Nya. Manusia bernafas
    ngak henti2, 12 jam pada siangnya 12,000 kali, dan 12 jam pada malamnya
    12,000 kali. Lengkaplah Manusia tuh yg bernama Hidup itu bernafas selama
    24 jam itu sebanyak 24,000 kali siang dan malam…. :dsadasccc:

    Koq begitulah seterusnya pekerjaannya itu Nafas, turun naik, keluar masuk
    menghidupkan si-tuan badan. Sehingga kapan SakaratulMaut mendatang
    menjempot kembali ato berpulang… Kalo Manusia tuh udah ngak bisa lagi
    bernafas Manusia tuh dinamakan Manusia Mati. Ada pun terputusnya talian
    jantong tuh cumaan sebagei penyebabnya aja. Kalo ajal Manusia tuh udah
    ditaqdirkan akan mati bertepatan dgn suratan azalinya, lazimnya ngak ada
    Manusia yg bisa menangguhkan kematiannya …. :dsadas:

    Ada pun kajian Ilmu Nafas tuh sesetengah Ahli hakeqat menamakan ilmunya
    Nafas itu sebagei Raja Ilmu, ato sebahagian dari Ilmu Ghaibul Ghuyub. Bagei
    mana kaedahnya dan amalannya itu Ilmu Nafas, ngak siapa yg bener2 ngerti,
    comaan ada tersirat dlm kitab2 amalan Ahli Haqeqat. Nafas, Ampas, Tanafas,
    Nupus, habes Nafas setiap yg dihidupkan itu pastinya mampossss…. :haha: :dsadas:

    Cobak renong dan fikirkan. Kapan saat kematian, Si-Jahil tuh menghembus
    Nafasnya yg terakhir. Kalo Si-Ariff itu koq bageimana pula bicaranya….????
    Kalo Nafas bertemu Nafas yg da tak berkedip bijik mata, tercungap2 macam
    ikan temakang kena tuba tuh, koq apa pula nama pekerjaan Nafasnya..?? :dsadas: :dsadas:

    Wallahu’alam ^ Wassalam….. :dsadasccc: …..

    Permissi da na :tidur: … zzzzzz …

  6. ….. KEAGUNGAN CIPTAAN ALLAH PADA MANUSIA …..

    Seperti yg diisyaratkan dlm Firman-Nya : Kuntom Kunzum Makhpian……
    Aku adalah perbendaharaan tersembunyi, Aku suka Aku dikenali, lalu
    Aku ciptakan Makhluk… Makhluk pertama yg dimaksodkan itulah Adam.
    Lalu Allah perintahkan kepada Malaikat Jibrael membentuk rupa wajah
    dan lembaga Adam. Jibrael ngak ada ilmunya lagi koq bageimana rupa
    dan bentuknya Adam itu. Lantas Allah perintahkan Jibrael pergi kekolam
    berisi air dan lehatlah apa yg kamu nampak dlm air. Dari rupa bayangan
    dlm air tuh, mengertilah Jibrael akan rupa dan bentuknya Adam yg mahu
    ditempa itu…. :dsadasccc:

    Setelah siap lembaga Adam, Allah berikan Jibrael satu lembaran kertas
    dlm sampul surat utk diletakkan atas dada lembaga Adam. Maka turunlah
    Jibrael melaksanakan perintah Allah itu. Tatakala diletakkan diatas dada
    lembaga Adam, lembaga Adam itu diam ngak bergerak. Lalu Jibrael pergi
    mengadap Allah dan melaporkan apa yg terjadi pada lembaga Adam…. :sd:

    Kemudian Allah perintahkan Azazil melaksanakan perintah Allah yg sama.
    Kali ini dgn satu lembaran kertas laen dlm sampul surat yg laen. Lalu Azazil
    letakkan sampul surat itu kedada lembaga Adam. Setelah diletak oleh Azazil
    maka bergerak2 dan bangkitlah lembaga Adam itu. Lalu Azazil beredar pergi
    mengadap Allah melaporkan apa yg berlaku pada lembaga Adam… :haha:

    Mula2 cobak renong dan fikirkan : Azazil dan Malaikat Jibrael 2 hamba
    ciptaan Tohan, dari 2 watak yg amat jauh berdeda dan berlawanan..
    (1) Azazil terkenal dgn sikap angkohnya engkar pada perintah Tuhan..
    (2) Jibrael terkenal dgn sifat setianya patuh pada perintah Tuhan… :sd:

    Sekarang cobak renong dan fikirkan : Dari pekerjaan 2 hamba Tohan,
    Azazil dan Jibrael tuh, koq kenapa hasilnya berbeda dan berlawanan…
    (1) Kenapa surat diletak Jibrael tuh lembaga Adam diam ngak bergerak.?
    (2) Kenapa surat diletak Azazil tuh lembaga Adam bisa bergerak dan bangun..?? :haha:

    Permisi da na… :tidur: …ketiduran……

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge