Sungai Dalam laut!!!

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah “sungai” di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.

Namun pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, namun nampak seperti sungai… luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah s.w.t.

40 thoughts on “Sungai Dalam laut!!!

  1. meh aku teka… layer yg paling bawah tu adalah air masin, dan yg atas tu adalah air tawar.. betul x… aku ada baca gak ttg ni kat website lain (lupa la website tu), dlm website tu cakap sbnarnya layer bwah tu adalah cecair kimia (apa ntah!) bukannya air masin or tawar. apa2 pun, air laut dgn air dr darat (muara) xkan bercampur…

  2. subhanallah :teruja:

    macam citer spongebob.agaknya idea pantai dalam laut dalam cerita spongebob agaknya dari sini :study:

  3. “Dia membiarkan dua lautan mengalir yg keduanya kemudian
    bertemu. Antara keduanya ada batas yg tidak melampaui masing2″….
    (Surah Ar-Rahman : Ayat 19 – 20)….

    ” Ketika Musa berkata kepada Pemudanya : Aku akan terus berjalan,
    sehingga aku sampai dipertemuan dua laut, atau aku teruskan
    perjalanan beberapa lama. Tatakala keduanya sampai ketempat
    pertemuan dua laut itu, keduanya telah melupakan ikan, lalu ikan
    itu mencari jalan kelaut dengan meluncur”…..
    (Surah Kahfi : Ayat 60 – 61 )

    Yg tersuratnya 2 surah yg berbeda. Yg tersiratnya 2 surah membawa
    maksod yg sama, dari jalan yg hampir serupa… Yg satu “Jalan Darat”,
    yg satu lagi “Jalan Laut”. Yg satu “Lautan Air Tawar”, yg satu lagi “Lautan
    Air Masin”. Dipertemuan antara 2 lautan itulah Dia-Nya hadir… :dsadasccc: :dsadas:

    Allahu’alam & Wassalam… :dsadasccc:

  4. Terasa nak bagi komen, komen la cepat..
    Kite orang nak tahu ni. Apa komen anda??

    ….. KELIMPAHAN SURAH AR-RAHMAN (YG MAHA PEMURAH)
    KEAJAIBAN SURAH AL-KAHFI (KISAH GUA) ………

    Bermula, apabila dikatakan ada “Sungai Dlm Laut”, agaknya mungkin juga
    ada “Laut Dlm Sungai”. Begitu luasnya pengertian Sungai dan Lautan itu,
    namun hakeqatnya adalah satu, yaitu “Air”… Dari kisah2 Sungai dan Laut,
    banyak sekali dijelaskan dlm beberapa surah secara menakjubkan sekali
    dlm kitab Al-Quran. Dari Air dan Laut itulah koq bahasa Arabnya Al-Ma dan
    Bahrul…( Maap ya koq silap, maklom gue ngak bersekolah Arab ). Antaranya
    seperti dari 2 surah berikut :

    (19) “Dia membiarkan dua lautan mengalir yg keduanya kemudian
    bertemu”. (20) “Antara keduanya ada batas yg tidak melampaui masing2?….
    ( Surah Ar-Rahman : Ayat 19 – 20 )

    (60) “Ketika Musa berkata kepada Pemudanya : Aku akan terus berjalan,
    sehingga aku sampai dipertemuan dua laut, atau aku teruskan perjalanan
    beberapa lama”. (61) “Tatakala keduanya sampai ketempat pertemuan
    dua laut itu, keduanya telah melupakan ikan, lalu ikan itu mencari jalan
    kelaut dengan meluncur”…. ( Surah Kahfi : Ayat 60 – 61 )

    Dari 2 surah yg berbeda tuh tersurat 2 makna yg berbeda. Namun apaan
    yg tersiratnya 2 maksod yg sama, dari jalan yg hampir serupa. Yg satu dari
    “Jalan Darat”, yg satu lagi dari “Jalan Laut”. Yg satu dari “Lautan Air Tawar”,
    yg satu lagi dari “Lautan Air Masin”. Namun dipertemuan antara 2 lautan itu,
    koq disitu tempatnya yg mahu dicari…

    Surah Ar-Rahman (Yg Maha Pemurah) : Sebanyak 78 ayat, berbagei pentafsir
    menterjemahkan makna dgn masing2 fahaman. Ada Ahli Hakeqat namakan
    surah ini dgn hikayat Bani Nun dan berbagei lagi. Semuanya da tersurat dlm
    Al-Quran yg ada berbagei2 tafsiran. Ada tafsir Al-Quran Al-Karim, ada tafsir
    Al-Quran Al-Hakim, ada tafsir Quran Al-Azim, dan berbagei lagi. Terpulanglah
    dari kitab tafsiran mana yg mahu dipakei na dirujuk. Allahu’alam…… Hanya
    Allah Ar-Rahman jua Yg Maha Mengetahui…

    Surah Al-Kahfi (Kisah Gua) : Sebanyak 110 ayat. Sesetengah Ahli Hakeqat
    dan sebahagian Pentafsir Ahli Hakeqat membahagikan Surah Al-Kahfi ini
    kepada 3 bab. Dari 3 bab itu, Bab Kedua itu lebeh banyak dibicarakan oleh
    mereka itu dari Pencari Kebenaran Sejati :

    (1) Kisah Pemuda2 beriman bersembunyi dlm sebuah gua. ( Ayat : 1 – 59 )
    (2) Kisah Nabi Musa AS mencari berguru dgn Nabi Khidir AS. ( Ayat : 60 – 82 )
    (3) Kisah kehebatan dan keagungan Iskandar Zulkarnaen. ( Ayat : 83 – 110 )…

    Sekian, sedikit fasal pada menyatakan permulaan apakah itu Bahrul Wujud /
    Lautan Wujud. Begitu koq lambang2nya Hakeqatnya itu air. Kalo ngak adanya
    itu air kita ngak minum cukop air, kita ngak bisa wujud berdiri. Ada Air dlm diri,
    kalo da ngak ada air kita pun bisa kering mati. Terlebeh air pun kita bisa mati.
    Kalo da terlebeh banyak buang air bertambah cepat manusia tuh mati…. :dsadas: :sd:

    Penerangan lanjut koq bisa dijelaskan oleh mereka yg uda lama menyelam
    kedasar lautan dalam : ” Dlm Laut ada Sungai, dlm Sungai ada Laut”…..

    Wallahu’alam & Wassalam… :dsadasccc: …

  5. Dalam air lautan ada sungai,
    Dalam air sungai ada lautan…
    Dalam air lautan ada ikan,
    Dalam air ikan ada lautan…

    Ikan pantas hidup dalam lautan,
    Namun batas benteng memisahkan…
    Sebab itu ikan laut tak pernah masin2,
    Lauk ikan tambah garam kalo nak masin…

    Ada satu lauk ikan dah cukop masin,
    Tak perlu lagi nak di tambah garam…
    Sentiasa masin dah siap bergaram,
    Lalala…. Lauk ikan masin apa tuh buk… :dsadasccc: …??

  6. ….. KENAPA ALLAH PERINTAHKAN NABI MUSA AS
    MENCARI NABI KHIDIR AS …..???

    ( Surah Kahfi : Ayat 60 – 82 )

    Hehehe…. Setelah Nabi Musa AS naik tahta menumpaskan Firaun, Nabi
    Musa AS da mula berasa bangga akan kehebatannya. Disangkanya ngak
    ada siapa yg bisa menandingi keimanannya. Disangkanya dialah Nabi yg
    sudah sempurna cukop lengkap imannya : Aku seorang Nabi lagi Rasol,
    ada kitab Taurat namanya. Aku Nabi berdarjat Kalamullah gelarannya. Aku
    ada mukjizat Tongkat Sakti King Cobra, hikmah dan kehebatannya nggak
    ada tandingannya. Aku ada ramai Ummat Bani Israel itulah bangsanya….

    Hahaha….. Lantas dijawab Allah Azzawajalla : Wahai Musa, kalo kamu
    benar2 telah sempurna iman-mu, cobalah kamu cari salah seorang dari
    Hamba2 Kami, yg telah Kami kurniakan Ilmu dari sisi Kami. Tanyalah dia
    apakah itu sebenarnya yg dikatakan “Beriman” itu. Kalo kamu mahu ketemu
    dgn “Hamba Yg Beriman” itu, carilah dia yg hadir dipertemuan dua lautan….

    Hohoho…. Lantas dibidas pula, keegoan Nabi Musa AS itu, oleh Nabi Khidir
    AS. Kalo kamu ada kitab Taurat yg nyata , aku juga ada kitab, tapi kitab-ku
    kitab ghaib, Ilmu Laduni namanya. Kalo kamu ada ramei Ummat Bani Israel,
    aku nggak ada ummat, namun aku hanya ada Murid. Murid2- ku ngak ramei,
    murid-ku bermulanya semenjak dari Nabi Adam AS itu sudah adanya. Apakah
    kamu mahu menjadi Anak Murid-ku..?? Kalo kamu mahu mengaji dgn-ku,
    kamu harus ikut saja jalan-ku. Syaratnya kamu jangan bertanya apa jua yg
    berlaku sepanjang perjalanan aku dgn kamu. Apakah kamu setuju….???

    Bageimana aku bisa mencari-mu, sedangkan aku maseh nggak kenal
    siapakah kamu, dimanakah keberadaannya kamu..?? Apakah kamu bener2
    mahu mencari-ku dan mengenali akan daku..?? Sebelum kamu bisa tahu
    mengenali akan daku, carilah dahulu akan daku. Tempat kehadirannya aku
    dipertemuan dua lautan, disitulah yg mahu kamu cari….

    Apakah kesudahannya…??? Ngak ada siapa yg bisa mengerti, karna
    ianya ngak pantas ditadbir secara nalar akal. Ianya bisa difahami dari
    apa yg tersurat dlm Surah Kahfi : (Surah Gua) Ayat 60 – 82 itu. Begitu
    agaknya, dari pengalaman seorang Pencari Kebenaran Sejati, sekadar
    buat direnongi. Bermulanya lambang2 yg tersirat dan perumpamaan2
    dari hikayat Laduni, Laduna, Laduka… Sudahnya memohon ampon dan
    maap apa yg tersilap. Sekian, mengakhiri bicara….

    Wallahu’alam & Wassalam…. :dsadasccc:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge