2 Sebab Utama Untuk Berhenti Minum Air Soda.!

Air soda atau senang cerota air yang bergas macam coca cola, f&N,dan mirinda  sememangnya digemari ramai kerana rasanya yang manis dan bergas.

Mengikut 1 fakta yang kitorang dapat dari 1 website, di Amerika, purata air soda yang diminum oleh warga Amerika adalah 44.7 gelen setiap tahun. Nak tau banyak mana 44.7 gelen tu? Banyak 1 swimming pool tau..hmmm bayang kan je la..banyak tu yg diorang isi kat badan dan salur darah korang hari-hari..ok sekarang kitorang nak jelaskan 2 sebab kenapa kita perlu berhenti minum air soda..zassssss…………..

1. SODA MENGGEMUKKAN ORGAN DALAMAN KITA

Satu kajian yang dilakukan telah membongkar rahsia bahawa tabiat meminum air soda telah membawa kepada pertumbuhan lemak-lemak yang sukar ditemui dalam organ kita. Lemak berbahaya yang sukar dikenal pasti itu tersembunyi di  sebalik lemak hati dan lemak tulang-temulang kita. Pemanis dan pewarna makanan yang terdapat dalam soda boleh membawa kepada kerosakan sel otak sehingga menyebabkan hyperactivity dan kajian yang dilakukan juga menunjukkan bahawa seseorang yang banyak meminum soda juga berpotensi besar mendapat penyakit diabetes.

2. SODA MENGANDUNGI ANTI BAHAN API (FLAME RETARDANTS)

Anti bahan api atau flame retardants merupakan bahan kimia yang menolak kehadiran api atau bahan kalis api. Kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa bahan ini banyak terdapat dalam air soda. Ia digunakan di dalam air soda untuk  mengelakkan pewarna artifisial yang terdapat di dalam soda terpisah daripada air soda menyebabkan rasa soda tidak bergas. Hmm..pengambilan yang banyak akan menyebabkan kehilangan memori, kerosakan kulit dan juga kerosakan sistem saraf di dalam tubuh badan kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge