6 Sukan Paling Aneh di Dunia

1. Buzkashi

Sukan ini merupakan sukan olahraga kebangsaan dari Afghanistan. Sukan yang dinamakan Buzkashi ini dimainkan oleh dua pasukan dalam satu permainan. Kedua-dia pasukan yang bertanding akan berusaha untuk merebut anak sapi yang telah mati. Anak sapi ini kemudiannya akan dilemparkan ke dalam gawang gol dan sekiranya ia tidak dapat ditangkap oleh penjaga gol, maka kemenangan akan menjadi hak milik pasukan yang berjaya melemparkan anak sapi ke gawang gol…hmmmm..macam main bola sepak lah pulak..

2. Melempar Handphone

Hmmm..yang nie aku agak-agak cuma orang kaya dan berkemampuan jer yang menyertai sukan pelik nie..yelah..mana taknya..sanggup ke orang miskin yang cuma ada 1 handphone jer membaling handphone nya semata-mata untuk memenangi acara nie..?? hmm..tapi nie lah yang berlaku di Finland pada tahun 2000. Satu kejuaraan melempar handphone telah diadakan di Finland. Penilaian dilakukan berdasarkan jarak terjauh dan teknik melemparkannya. Handphone yang layak untuk menyertai permainan ini pulak tidak boleh kurang daripada 220 gram.

:super: ¬†kalau aku, baik aku simpan jer atau jual jer handphone-handphone tu..dapat gak hasil yang menguntungkan. Agaknya rakyat Finland nie mengalami inflasi handphone kot..kalau camtue boleh gak derma kat kitorang yang kemiskinan handphone nih..hohohohhhhh…

3. Menggendong Isteri

Haaa..sukan nie pulak merupakan satu perlumbaan merentas trek atau padang yang becak dan penuh dengan halangan sambil menggendong isteri masing-masing. Tak kira lah, isteri orang ker..isteri sendiri ker..isteri jiran ker..isteri olok-olok..yang penting ada bebanan kat belakang tue..bagi pasangan kekasih..sudah pasti diorang nak ambik kesempatan nie..tapi malang lah bagi para suami yang mempunyai isteri tahap ‘sihat’ ek..sudah pasti dapat nombor 1 ke belakang + lenguh bahu + sakit-sakit badan + diketawakan orang..har har har..!! :ketawa:

4. Cheese Rolling

Cara sukan ini dimainkan adalah dengan menolak sebuah kotak beroda berisi keju di kaki bukit dan para peserta akan berusaha mengejar kotak tersebut. Tapi pada tahun 1998, pihak polis telah menghentikan acara tersebut daripada dilangsungkan dengan alasan acara ini adalah berbahaya kerana di kebanyakan akhir pertandingan, ramai peserta yang akan mengalami patah kaki dan kecederaan ringan lain.

5. Melempar Manusia Kerdil

Sukan pelik dan aneh ini berasal dari Australia dan telah diwujudkan sejak tahun 80-an lagi. Sukan ini dimainkan dengan melempar orang kerdil yang telah dilengkapkan dengan pakaian keselamatan, dan sesiapa yang melempar paling jauh adalah pemenangnya. Sukan ini kemudian diharamkan dengan alasan ia memperlekehkan orang kerdil.

6. Lontar Tuna

Festival Tunarama ini merupakan acara tahunan yang diadakan di Port Lincoln, Australia Selatan. Ikan tuna yang sudah busuk akan digunakan untuk di lontarkan.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

4 thoughts on “6 Sukan Paling Aneh di Dunia

  1. … 6 SUKAN PALING ANEH DI DUNIA …

    :super: Dari 6 acara sukan yg aneh tuh, sukan Buzkashi tuh koq paling
    extreme lagi membahayakan. Setiap pemain mestilah penonggang kuda
    yg cekap. Bisa mengendali kudanya sendiri, sambil merebut anak sapi
    ditangan lawan. Kalo anak sapi jatuh ketanah, badan pemaen mesti
    seimbang bagi merebut memungut anak sapi tuh. Kalo sapa2 terjatuh,
    akibatnya cedera ato mati karna dipijak oleh kuda2 laen, samada kuda2
    dari pihak lawan, ato dari sama sepasukan…. :dsadas:

    Kalo dulo2 tuh setiap pemaen dibekalkan dgn cemeti bagi memukul lawan
    supaya melepaskan anak sapi ditangan hingga terjatoh ketanah, utk direbut
    dipungut semula oleh pemaen2 laen. Acaranya sangat ganas, merbahaya,
    namun koq bertepatan dgn semangat juang yg kental lagi berani bangsa
    Aghan tuh, diera zaman kegemilangannya. Koq mungkin mereka tuh ada
    kaitan bertalian darah camporan dgn Jenghis Khan, penakluk dari bangsa
    Monggol yg gagah berani tuh…. :haha: :sd: :haha:

    Pernah nonton masa kecil dulo2, filem lakonan Omar Syariff, play boy tua
    dari Mesir tuh. Kisah pahlawan2 Afghan, berebut mahu jadi wira dlm sukan
    Buzkashi tuh. Koq begitu kaedah dan acaranya permaenan Buzkashi tuh.
    Apakah sekarang neh da ta dibenar guna cemeti lagi utk menumpaskan
    lawan, ngak ketahuan… Allahu’alam…. :dsadasccc:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge