6 Tumbuhan Pelik Pemakan Daging

Daripada semua tanaman aneh di dunia, banyak tanaman yang memerlukan daging, seperti daging serangga, dan mereka adalah tumbuhan karnivor. Semua tanaman karnivor boleh ditemui di daerah dimana tanah memiliki nutrien yang sangat sedikit. Tanaman menarik ini dikategorikan sebagai karnivor karena mereka membuat perangkap serangga dan arthropoda, menghasilkan cairan pencernaan, melarutkan mangsa , dan sebahagian besar nutrien mereka dari proses ini. Buku pertama tanaman ini ditulis oleh Charles Darwin, pada tahun 1875, “Insectivorous Plants”. Setelah penemuan dan penelitian lebih lanjut, diyakini bahwa sifat pemakan daging ini berevolusi pada enam kesempatan terpisah, daripada lima perintah yang berbeza daripada tanaman berbunga. Kini terdapat lebih daripada 630 spesies yang berbeza tanaman berbunga. Ada lima mekanisme dasar tentang perangkap serangga yang digunakan dan ditemui di semua tanaman: seperti perangkap Fly Kertas, perangkap pukulan, perangkap poket dan perangkap pot Lobster. Saya ingin menunjukkan beberapa tanaman yang menggunakan mekanisme masing-masing, sehingga Anda juga dapat melihat perbezaan antara generasi yang berbeza antara tanaman ini.

1.       

Nepenthes, tanaman pitcher tropis atau lebih dikenali sebagai periuk kera, sememangnya antara tanaman karnivor yang penuh dengan perangkap. terdapat sekitar 130 spesies yang tersebar luas, dan telah ditemui di China, Malaysia, Indonesia, Filipina, Madagaskar, Seychelles, Australia, India, Kalimantan dan Sumatera. Jolokan nama  “periuk kera” ini berasal daripada fakta bahawa monyet atau kera sering minum air hujan dpd tumbuhan ini. Sebahagian besar spesies Nepenthes adalah tanaman merambat tinggi (10-15m), dengan sistem akar tunjamg. Dari batang Anda akan sering melihat pedang seperti daun berkembang, dengan akar yang (sering digunakan untuk memanjat) menonjol dari hujung daun. Pada akhir sulur tersebut, pitcher bentuk pertama seperti bola kecil, yang kemudian mengembang dan bentuk cangkir. perangkap berisi cairan, yang dihasilkan oleh tanaman, yang mungkin ORS  manis dan digunakan untuk menenggelamkan dan mencerna serangga. Bahagian bawah periuk itu mengandungi kelenjar yang menyerap dan menyalurkan nutrien. Kebanyakan tanaman ini kecil dan cenderung menjadi perangkap serangga saja, tetapi beberapa spesies yang lebih besar, seperti Nepenthes Rafflesiana dan Nepenthes Rajah, telah didokumentasikan untuk menangkap mamalia kecil seperti tikus.

2.

Pinguicula, atau butterworts, adalah sekelompok tanaman karnivor yang menggunakan zat likat dpd, kelenjar daun untuk memikat, memerangkap dan mencerna serangga. Nutrien dari serangga melengkapkn kandungan mineral dari tanah yang miskin dgn nutrien. Terdapat sekitar 80 spesies yang ditemui di seluruh Amerika Utara dan Selatan, Eropah dan Asia. Daun-daun butterwort adalah indah dan biasanya berwarna hijau muda atau merah darah. Ada dua jenis khusus dari sel-sel ditemukan di sisi atas daun butterwort. Salah satunya dikenal sebagai kalenjar penduncular, dan terdiri dari sel-sel sekretori di atas sel batang tunggal.  Sel-sel ini menghasilkan sekresi mucilaginous yang membentuk titisan terlihat di permukaan daun, dan bertindak seperti flypaper effect. Sel-sel lainnya disebut kalenjar sesil. Mereka terhampar di permukaan daun dan menghasilkan enzim seperti amilase, esterase dan protease, yang membantu dalam proses mencerna.

3.     

Drosera, pada umumnya dikenal sebagai sundews, terdiri dari salah satu tanaman karnivor terbesar, dengan minimum 194 spesies ditemui secara meluas di setiap benua kecuali Antartika. Sundews, (tergantung pada spesies) dapat berbentuk mawar bersujud atau tegak, mulai dari 1 cm sampai 1m tinggi, dan dapat hidup sampai 50 tahun.Sundews dicirikan oleh kalenjar tentakel bergerak, diatapi dengan cairan lengket manis. Ketika serangga tanah lekat pada tentakelnya , tanaman ini dapat menggerakkan tentakel lebih ke arah serangga untuk memerangkapmya dengan lebih lanjut. Setelah terperangkap, kelenjar sesil kecil akan mencerna serangga dan menyerap nutrisi yang dihasilkan, yang kemudian digunakan untuk membantu pertumbuhan tanaman tersebut.

4.     

Dionaea Muscipula, lebih dikenal sebagai penangkap lalat Venus, mungkin adalah tanaman karnivor paling terkenal dan ia memakan serangga dan araknida. Penangkap lalat Venus merupakan tanaman kecil yang memiliki 4-7 daun yang tumbuh dari batang bawah tanah pendek.Helai daun yang dibagi menjadi dua : tangkai daun berbentuk hati yang pipih dan sepasang lobus terminal berengsel di pelepah, membentuk perangkap yang sebenarnya adalah daun sejati.Permukaan bahagian dalam lobus ini mengandungi pigmen merah dan hujungnya mengeluarkan lendir. Ini menunjukkan lobus tanaman bergerak cepat dengan meletakkan penutup ketika rambut sensorik khusus dirangsang. Tanaman ini begitu maju sehingga dapat membezakan antara stimulus hidup dan stimulus yang tidak hidup. Lobus menutup dalam waktu sekitar 0,1/detik. mereka dibatasi oleh tonjolan seperti duri kaku atau silia, yang menutup bersama dan menghalang mangsa besar dari melarikan diri.  Setelah mangsa tidak dapat melarikan diri dan permukaan bahagian dalam lobus terus dirangsang, tepi lobus tumbuh atau mencengkeram bersama, menyegel perangkap dan menciptakan sebuah “perut” tertutup di mana pencernaan dan penyerapan dapat terjadi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

10 thoughts on “6 Tumbuhan Pelik Pemakan Daging

  1. menakutkan.. tapi pokok macam tuh memang ada pun… aku ada tengok kat dicovery channel.. siap tangkap katak pun ada kalau tak silap.. pokok yang last tuh..

  2. pokok ni pun ada dalam game.. game ‘Plant VS Zombie’…

    zik wrote:

    menakutkan.. tapi pokok macam tuh memang ada pun… aku ada tengok kat dicovery channel.. siap tangkap katak pun ada kalau tak silap.. pokok yang last tuh..

  3. :comel: :menari: :teruja: :korek: :jahat: :bye: :study: :study: :jalan: :tidur: :waa: :waa: :terkejut: :malu2: :marah: :merajuk: :nangis2: :merana: :nangis3: :nangis: :nyayi: :panic: :peluh: :super: :kyu: :korek2: :ketawa: :kenyang: :jack: :huhuhu: :fuh: :ding: :confused:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge