Sejarah Pensel dan Pemadam

Pensil adalah alat tulis yang pd awalnya dibuat daripada grafit asli. Penulisan dilakukan dengan menggoreskan grafit tersebut ke atas media. Namun grafit cenderung patah, terlalu lembut, memberikan efek kotor saat media bergesekan dengan tangan, dan mengotori tangan saat dipegang. Kemudian dicipta pula campuran grafit dengan tanah liat agar komposisinya lebih keras. Selanjutnya komposisi campuran ini dibalut dengan kertas atau kayu.

?Sejarah

Penggunaan timbal dan grafit sudah bermula sejak zaman Yunani. Keduanya memberikan efek goresan abu-abu, walaupun grafit sedikit lebih hitam. Grafit sangat jarang dipakai hingga kemudian pada tahun 1564 penemuan pada kandungan grafit murni dalam jumlah besar di Borrowdale, sebuah lembah di Lake District. Meskipun kelihatan seperti batu bara,mineral tersebut tidak dapat dibakar, dan meninggalkan bekas berwarna hitam mengilap, serta mudah dihapus di atas permukaan yang boleh ditulis.

Carl W. Scheele

Namun pada tahun 1779, seorang ahli kimia Carl W. Scheele telah mengkaji dan menyimpulkan bahwa grafit memiliki sifat kimia yang jauh berbeza dengan timbal. Grafit adalah komposisi molekul karbon murni yang lembut. Akhirnya pada tahun 1789, ahli Geologi Jerman, Abraham G. Wernermemberikan nama grafit, yang berasal dari perkataan Yunani graphein, yang bererti menulis. Jadi, isi pensil bukan timah.

Selama bertahun-tahun, grafit Inggeris memonopoli industri pembuatan pensil karena cukup murni untuk digunakan tanpa perlu diproses lagi. Karena grafit Eropah kurang bermutu, pengilang pensil di sana bereksperimen dengan berbagai cara untuk memperbaiki isi pensil. Nicolas-Jacques Conté telah mencampurkan grafit dengan tanah liat, membentuk campuran itu menjadi batang-batang, dan membakarnya dgn api. Dengan mengubah-ubah perbandingan grafit terhadap tanah liat, ia boleh menghasilkan isi pensil yang menghasilkan berbagai gred warna hitam, proses yang digunakan sampai sekarang.

Pada 30 Mac 1858, Hymen Lipman dari Philadelphia, Pennsylvania, Amerika Serikat telah mematenkan pensil dengan hujung peraut. Namun kemudian paten ini dibatalkan dengan alasan sebenarnya tidak ada penemuan hal baru dari pensil tersebut. Peraut mekanik ditemukan pada tahun 1880 dan dengan cepat menjadi sangat popular.

Jika nak diceritakan lebih lagi mengenai sejarah pensel, mungkin akan mengambil masa yang sangat lama jadi berbaloi lah jika hanya diterangkan mengenai asas sejarahnya sahaja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

5 thoughts on “Sejarah Pensel dan Pemadam

  1. Kalo sejarah Getah Pemadam tuh pulak, apaan koq bisa dari Malaysia,
    karna Malaysia neh amat kaya dgn hasil getah sekerap. Pemadam tuh
    ato Eraser lazimnya dari bahan keluaran getah koq, makanya lajimnya
    disebot Getah Pemadam…

    :hi: :korek: :nangis: :dsadas: :dsadasccc: :teruja: :nyayi: :menari:

    Herannya masa kecil2 sekolah kebangsaan, getah pemadam tuh na
    senang cakap murid2 sebut Raba. Koq ntah dari mana ujudnya kata
    Raba tuh..?? Koq dari omputeh makna rub tuh gosok, koq dari rub tuh
    da jadi Raba..?? Ato getah pemadam dari Rubber tuh da jadi Raba..?? :sd:

    … :tidur: :confused: :kenyang: …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge