Perluasan Masjidil Haram dan Madinah

Putera Mahkota Saudi Arabia Pangeran Abdullah Ibn Abdul-Aziz, Wakil Perdana Menteri, dan Panglima Angkatan Bersenjata telah melancarkan enam projek mengubahsuai masjid-masjid besar di Makkah dan Madinah. Projek-projek ini akan menelan belanja yang amat besar, billion jugak la….


Pengubahsuaian Masjid Al Haram dilakukan di bahagian utara masjid sekarang meliputi pembangunan untuk tempat penginapan, klinik dan sistem pengangkutan yang lebih baik. Menara Jabal Omar misalnya, dibangunkan seluas 230 ribu meter persegi sebagai tempat penginapan hotel lima bintang mengelilingi Masjid Al Haram.

Secara amnya, pengubahsuianan Masjid Al Haram adalah seluas lebih 1,2 juta meter persegi. Projek ini bukan sahaja akan meningkatkan kemudahan penginapan dan ibadah bagi jutaan jemaah haji dan umrah dari seluruh dunia tapi turut akan membuka lebih dari 25 ribu peluang pekerjaan.

sumber: www.dar-ul-ishaat.com

Kalau korang perasaan, ade satu bangunan tu macam KLCC :jahat:

Comments

comments

31 thoughts on “Perluasan Masjidil Haram dan Madinah

  1. ha’ah. mcm klcc. mungkin tribute to malaysia kot :fikir:

    sekurang2 nya kita boleh berbangga la sbg org islam. bkn nak menunjuk2, tp paham2 sendiri la jemaah haji semakin bertambah setiap tahun.

  2. subhanalla
    muh.. cantiknya,,
    mudah-mudahan umat islam dapat laksanakan haji dengan lebih sempurna dan selesa :kenyang:

  3. jangan tengok lawanya….adik yng. muda2 buat azam pi sana…. kebahagian, kepuasan,kenikmatan segalanya ada di sna. buat azam sekarang Allah sentiasa menanti kedatangna kamu

  4. bila dah semua senang nanti
    nikmat mengerjakan ibadah haji kurang
    percayalah
    alhamdulillah saya dah pergi 5 kali dah
    2008 latest hajj

  5. subhanaallah sesungguh nya doa nya nabi ibrahim di ijabah, di negara yg tandus dan gersang bisa makmur dan maju

  6. ….MOSES VS THE PHAROAH / THE MAGICIAN VS THE DAJJAL….

    Sejarah piramid kebanggaan Dinasti Firaun bakal berulang semula,
    Korban jiwa tidak terhingga kerana piramid itu tahta kebanggaannya,
    Dialah Tuhan dialah Raja berkuasa tiada siapa mampu melawannya,
    Diutus Rasul-Nya Musa akhirnya tenggelam Firaun dilubok neraka….

    Sejarah bumi Mesir kuno dan kejatuhan Dinasti Firaun recycle semula,
    Keadaannya hampir sama tetapi kali ini tempatnya yg agak berbeda,
    Dgn bantuan British Si-Dajjal merampok kuasa As-Syariff hilang tahta,
    Penoh penipuan korban jiwa tidak terkira akhirnya Si-Dajjal berkuasa….

    :super: :super: :super: :marah: :haha: :nangis3: :terkejut: :lala: :confused:

    Liciknya Si-Dajjal selama 83 tahun bertahta merampok bermaharaja-lela,
    Emas Hitam doa Nabi digumbanya kekayaan regimnya tiada tandingnya,
    Dirampok tanah bangunan keliling Kaabah 10 kali ganda pampasannya,
    Diroboh bermulalah projek meganya berjalan bantahan tidak diendahnya….

    Akhirnya bangunan pencakar langit terdiri megah Kaabah tersepitlah sudah,
    Tunggu dan lihatlah nanti bumi Mekah akan bergegar sejarah baru terserlah,
    Mengorak langkah perjuangan mereka menguasai semula Kota Suci Mekah,
    Cobak buk / pak renongkan koq sapakah mereka tuh dan apakah sudah… :dsadas: …

    Sekian, Allahu’alam & Wassalam…..

    Hari2 ibuk dan bapak makan pengat,
    Hari2 ibuk dan bapak da mesti ingat…
    Selamat beristirehat dimalam Jumat….. :sd: :dsadasccc:

    Ampon ya buk / pak. Permissi :dsadsad: & Peace…

  7. Masya’Allah, pebenda yg korang dok bangga, teruja sgt dgn pembangunan yg mcm tu? Islam berunsurkan KESEDERHANAAN lah ! Alahai… bukak la mata kamuuu !

  8. Aku tak tahu apa yg ada dlm benak otak kepala k’jaan Arab Saudi ni. Mekah ada kota suci seharusnya dikekalkan dgn kesederhanaan bkn utk bermegah2 atau bermewah2 dgn bgnan pencakar langit.Tak cukup ke Jeddah & Riyadh? Aku dgr masjid Nabawi bakal runtuh & byk tinggalan sejarah Islam akan pupus. Agaknya mmg dunia nak kiamat…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge