1001 Kebaikan Pisang

banana-attack

Zat yang terkandung dalam sebiji buah pisang ternyata sangat banyak. Pisang yang benar-benar masak lebih mudah dicerna dan gula buahnya telah berubah menjadi glukos semula jadi dan proses penyerapan serta peredarannya didalam darah juga menjadi lebih cepat. Antara khasiat pisang yang lain.

1. Sebagai sumber tenaga
Pisang dapat dicerna dengan mudah, gula yang terkandung di dalamnya diubah menjadi sumber tenaga yang bertindak secara cepat dan berkesan. ia baik untuk pembentukan tubuh, fungsi otot dan sangat berkesan untuk menghilangkan penat.

2. Penderita anemia.
Pesakit anemia disarankan untuk menikmati 2 biji pisang setiap hari kerana ia mengandungi zat besi yang tinggi.

3. Penyakit usus dan perut
Pisang yang dicampurkan dengan susu cair dijadikan sebagai usaha untuk mengubati penyakit yang berkaitan dengan usus. Selain itu ia juga disarankan untuk pesakit yang mengalami masalah sakit perut dan angin demi menyeimbangkan semula jumlah asid dalam perut.

4. Mengubati luka akibat terbakar
Daun pisang juga boleh digunakan untuk mengubati kulit yang terbakar dengan cara menyapu campuran abu daun pisang yang telah dicampurkan dengan minyak kelapa. ia mempunyai kesai yang menyejukkan kepada kulit.

5. Kecantikan wajah
Pisang yang telah dihancurkan dan dicampurkan pula dengan sedikit susu serta madu boleh disapukan pada wajah setiap hari secara rutin selama 30-40 minit. Kemudian basuh wajah kamu dengan air suam dan diikuti dengan membilasnya mengggunakan air sejuk atau ais. jika ingin melihat keberkesanannnya, lakukannya selama 15 hari berturut-turut.

6. Atur berat badan
pisang juga mempunyai peranan dalam penurunan dan penambahan berat badan kamu boleh menurunkan berat badan dengan mengamalkan pengambilan 4 biji pisang dan 4 gelas susu tanpa lemak atau susui cair setiap hari. jumlah kalori yang terkandung dalam menu tersebut hanyalah sejumlah 1250 kalori sahaja. malah menu ini juga memang sangat menyihatkan

7. Kecantikan semula jadi
Selain itu, diet dengan buah pisang juga boleh menjadikan kulit wajah kamu tidak berminyak dan bersih. Dengan menikmati segelas ‘bana milk-shake’ yang dicampurkan dengan madu, buah-buahan, kacang dan mangga setiapkali selepas makan ia boleh membantu menambahkan berat badan. bagi kamu yang berhasrat untuk menambah berat badan, kamu boleh cuba resepi ini.

8. menambah nafsu makan
Nikmati 2 biji pisang berserta satu sudu besar madu untuk menambah nafsu makan dan menguatkan kembalin tenaga.

24 thoughts on “1001 Kebaikan Pisang

  1. pisang nie mmg bagus… lagi satu pisang nie jugak adelah salah satu buah-buahan yg ader kat syurga…. :teruja:

  2. Hehehe… Pisang yg ader kat syurga tuh da siap terbuka kulit..
    Makanlah sekenyang2nya koq jangan sampei na tercekek…

    :teruja: :lala: :ketawa: :sd: :dsadasccc: :lala: :bye: :kenyang:

    Manusia dan hewan2 makan pisang buang kulit telan isi..
    Hahaha… Gajah makan pisang kulit dan tandan telan sekali… :dsadas:

  3. :fuh: Huhhh… Banyak lagi rupanya rahsia dan kasiat makan
    pisang tuh, yg kita maseh ta tau. Yg kita tahu pisang awak, buat
    goreng buat jempot pisang. Pisang minyak makan mentah kalo
    ada kenduri arwah. Kalo pisang nangka buat goreng ato masak
    pengat. Kalo hari2 makan pengat, apaan maseh lagi ta ingat..?? :dsadas:

    Patutlah dlm hutan Afrika tuh kapan Tarzan ajar Jane makan pisang,
    Jane da mula tahu, da selalu ingat. Jane da gemar makan pisang.
    Kadang2 Jane makan pisang dulu sebelum makan. Kadang2 Jane
    makan pisang selepas makan, sebagei buahan pencuci mulut… :dsadasccc:

    Ada satu jenis pokok pisang kalo ia berbuah, buahnya sangat lebat,
    bersikat2 panjangnya berjuntai hingga jantongnya mencicah tanah.
    Pisang tuh Pisang Belalai Gajah / Elephant Trunk Banana… :dsadasccc:

    … :fikir: :study: :confused: …

  4. Waduhhh pak… tuh bukannya pisang melayang. Itulah dia
    jawabannya sapakah yg paling kuat makan pisang..?? Kalo
    dulu2 ada pepatah kiaskan “Habes Manis Sepah DiBuang”,
    ditujukan pada kaum Pria. Tapi kali neh apaan bisa ngak pak

    …… :ketawa: :comel: :kenyang: :fuh: :haha: :jahat: ……
    :lala: :ketawa: :comel: :dsadasccc: :lala: :bye: :menari:
    ……… :fikir: :study: :sd: :jahat: :terkejut: ………

    bikin pepatah baru “Habes Pisang Kolit DiBuang”..?? Kalo
    na kan boktinya tuh dlm foto pertama da jelas. Lohhh lehat
    tuh betapa banyaknya memakan pisang koq da sumpahan
    kolit pisang datang terbang melayang2 da ketakutan…???

    Ampon buk & Peace…. :dsadasccc:

  5. …… 1001 KEBAIKAN PISANG ……

    @ samanosuke_04 : kebaikan seterusnya… haha.. hidup pisang !!

    Bener pak… Pokok pisang mudah hidup, sentiasa hidop. Pokok pisang
    jadi hidop segan mati ta mau, kalo tanahnya da gersang ta berair… :dsadas:
    Kalo ditanah baru yg subur, korek lobang cocok tanam aja pokok pisang
    tuh cepat hidop. Ta payah na jiros air sebab tanah baru tuh sentiasa berair.
    Lehat ta lama pokok pisang tuh naek pantas hidop berdiri dgn sendiri… :dsadasccc:

    … :fikir: :study: :confused: … Ada 2 lagi gambaran misteri pisang tuh
    yg maseh jadi misteri. Misteri yg amat ta terperi.. Apa tuh pak..?? :dsadasccc: :dsadasccc:

  6. …… 1001 KHASIAT KEBAIKAN & KEGUNAAN PISANG ……

    @ remmie no.7 : Ada satu jenis pokok pisang kalo ia berbuah, buahnya
    sangat lebat, bersikat2 panjangnya berjuntai hingga jantongnya mencicah
    tanah. Pisang tuh Pisang Belalai Gajah / Elephant Trunk Banana…

    Selaen tuh ada satu lagi pisang mirip Pisang Belalai Gajah. Kalo dibawa
    bertinggong aja ia bisa juga mencicah tanah. Kalo mandi disungei bisa
    hanyut macam akar pokok keladi bunting mengembat dibawa arus. Pisang
    yg neh payah jumpa tapi ada. Rationya koq ada pun satu dlm seribu. Kalo
    ada pun pisang neh bisa disebot pisang ajaib tapi ia ta ghaib… :dsadasccc:

    Kapan disebut 1001 khasiat dan kebaikan pisang, ianya termasuk 1001
    pelbagei kegunaan yg bisa dapat dari pisang. Bermula dari daun pisang,
    buah pisang, jantong pisang, batang pisang hinggalah kepada perodu
    pisang tuh sekali. Kita coba lehat apakan kegunaannyer itu pisang…???
    Bermula dulu dgn….. :-

    ZAMAN PENJAJAHAN JEPUN : Zaman penjajahan Jepun dulu2 tuh, beras
    makanan dan keperluan laen sangat sukar sekali diperolehi. Kalo ada
    duit pun ngak berapa laku. Sebab duit Jepun tuh dicetak macam kertas tiket
    panggong wayang. Logonya ngak laen – Duit Jepun cap ” Pokok Pisang”… :dsadas:

    Makanan utama Tok Nenek kita zaman Jepun tuh, adalah Ubi kayu dan
    Pisang, beras sangat sukar dicari dan dibeli. Walo mereka banyak makan
    pisang dan ubi kayu, mereka tetap gemok2 belaka. Tapi kalo tekan betesnya
    berlekok, lambat timbol rata semula. Apa namanya tuh..?? Orang sebot itu
    penyakit “Basai” karna da banyak angin terlebeh makan ubi kayu, ta cukop
    vitamen, pemakanan ta balance. Kita bernasb baek, generasi lahir selepas
    merdeka, serba serbinya mewah. Apa mahu serba ada serba dapat… :dsadasccc:

    Zaman Jepun tuh betapa perit deritanya Tok Moyang kita na hidop. Karna da
    kelaparan kesukaran cari makanan ada yg terpaksa amek pisang orang.
    Kapan diadu pada egen tentera Jepun, segera ditangkap. Ada yg diikat pada
    pokok pisang, disiksa, malah ada yg mati ditikam dgn bonet Jepun, bawah
    pokok pisang, semata2 karna terlalu lapar termakan pisang orang. Kejam..?? :dsadasccc: :dsadasccc:

    … :lala: :marah: :haha: :nangis2: :bye: …

  7. …… 1001 KHASIAT KEBAIKAN & KEGUNAAN PISANG ……

    PISANG KAKI : Selaen tuh ada satu lagi pisang. Sebutnya bunyi pisang, tapi
    ianya bukan pisang. Itulah Pisang Kaki, ato Foot Banana. Adakah pelik? Ta
    pelik, karna ianya hanya sejenis buah plum. Yg pelik koq Pisang Ajaib tapi
    bukan bangsa ghaib. Pisang Ajaib tuh bisa ghaib hanya kalo ditelan bumi.. :dsadasccc: ..??

    ZAMAN KOMUNIS MALAYA : Selepas Jepun kalah, Malaya dijajah seketika
    oleh Komunis Malaya. Azab sengsara Tok Moyang kita lebeh teruk lagi dari
    masa Jepun. Sapa yg pro jadi tali barut tenteraJepun, bakal digodam oleh
    mereka yg pro Komunis, yg jadi mangsa warga biasa. Masuknya semula
    tentera keadaan terkawal. Masa Jepun dan Komunis sama aja sosahnya.
    Beras kalo ada terpaksa disimpan na jimat. Na tahan lama dari dimakan
    bubuk, dicampor kapor. Da basuh makan hampir2 na terberak kapor.. :dsadas: ..??

    SUMPAHAN TERMAKAN PISANG : Selepas Malaya merdeka, warga Malaya
    da bebas tanam pisang makan pisang, tanpa larangan tanpa sekatan. Kalo
    ada kaum terkena sumpahan pisang tuh, koq karna terlalu banyak makan
    pisang. Sumpahan yg neh ngak ada apa2 mudarat. Sebab tuh manusia ta
    jemu2 makan pisang, karna pisang tuh sedap lagi berkhasiat.. :dsadasccc: ..??

    SUMPAHAN MEMAKAN PISANG : Koq hanya ada satu kaum aja langsong
    ta boleh makan pisang, itu pun dari satu jenis pisang aja. Pisang2 yg laen
    maseh boleh dimakan, kecuali hanya pisang nan satu tuh. Mitos mengatakan
    pisang neh dikaetkan dgn bersababkan karna dolat marhum. Pisang apa tuh,
    apakah sumpahannya, apakah akibatnya kalo termakan…??? :dsadas: :dsadasccc: :dsadas:

    … :super: :bye: :haha: :huhuhu: :bye: … :study: :confused: …

  8. …… 1001 KHASIAT KEBAIKAN & KEGUNAAN PISANG ……

    SUMPAHAN MEMAKAN PISANG : Jawabannya koq bisa terhurai dlm filem
    “Sultan Mahmud Mangkat DiJulang”. Kisahnya bermula isteri Laksamana
    Bentan sarat mengandong mengidam na makan nangka, yg ada ketika itu
    hanya utk santapan diraja. Kapan ditebuk dimakan hanya seulas, apa salah
    nya, hilanglah sudah mengidamnya. Ta akan buruk padahnya..?? :dsadasccc:

    Karna hasutan kuat seorang pembesar istana, Sultan terpedaya katanya
    memakan nangka sisa rakyat jelata, akibatnya Sultan murka, hingga dituduh
    durhaka. Perintah hukuman mati dijatohkan, perut isteri Laksamana Bentan
    yg sarat mengandong terburai dibelah. Gugurlah si-ibu dgn anaknya. Koq
    begitu kejamnya Sang Raja pada Laksamananya yg setia sedang bersabong
    nyawa mempertahankan negara, kenapa balasannya sezalim rupa..?? :haha:

    Akhirnya Laksamana Bentan mula durhaka. Disatu ketika Sultan sedang solat
    Jumaat, “Hujan Panas” beri alamat. Kalo ikut langkah Panglima, langkahnya
    kali itu langkah kecundang. Kapan lepas solat Sultan lalu dijulang keistana
    mahu berpulang. Dgn segera dipintas oleh Tok Laksamana, lalu keris terus
    dihunus dirodok tembus keperut Sultan. Terpekik terlolong Sultan kesakitan
    “Aduhhh…!!! “Lantas dicabutnya keris dgn ta semena2 jatuh terpacak kekaki
    Panglima. Beliau pula meraung kesakitan “Aduhhh…!!! ” Biar tewas namun
    Panglima Bentan cukup puas, kematian isteri dan anaknya ditebus terbalas.. :haha: ..

    Ketika Sultan mencabut keris tuh darahnya terpercik kedaun pokok “Pisang
    Udang”. Dlm pada itu Sultan bersumpah, anak cucu orang Bentan dilarang
    berpijak dibumi Kota Tinggi. Koq darah Sultan yg terpercik kat daun Pisang
    Udang tuh sama terkena tempias sumpahnya. Dikatakan orang2 Bentan ta
    berani masuk Kota Tinggi, ato makan Pisang Udang. Apakah sumpah tu
    maseh masin, ato da habes 7 keturunan, sumpahan ato dolat marhum tuh
    da tawo..?? Ngak ketahuan… :dsadasccc:

    Sapakah yg kejam…??? Jepun ato Komunis itukah yg kejam sanggup bunuh
    orang karna pisang..?? Ato Sultan itukah yg kejam karna seulas nangka isteri
    dan anak Tok Panglima dlm kandongan sanggop Sultan korbankan..?? :haha: :dsadasccc: :haha:

    … :lala: :super: :bye: :haha: :ketawa: :marah: :bye: :bye: :dsadas: :confused: …

  9. pisang memang sedap dimakan.. dan macam2 kita boleh buat dengan pisang nih, pisang goreng, kerepek pisang, kek pisang… tapi lagi bagus makan pisang terus macam itu , khasiatnya tak hilang …

  10. Pisang emang sedap lagi enakan dimakan buk…
    Tapi bulan posa neh elakkan terlebeh makan pisang…

    :lala: :ketawa: :sd: :kenyang: :bye: :dsadasccc: :confused:

    Kalo lepas buka makan pisang hingga tak bangun sahor.
    Koq siang nanti perut kosong terlebeh masuk angin…

  11. :ketawa: :lala: :comel: Kalo dulu kita hanya pandai makan pisang
    aja, tak pernah timbol soal mengenal yg mana pisang jantan, yg mana
    pisang betina..?? Sejak ada gambo ke3 pisang Pak Sayed tuh, rupanya
    pisang pun haha.. ada pisang jantan dan ada pisang betina.. :sd: :dsadasccc: ..

  12. :kenyang: :bye: Rupanyer orang tua kita dulu2 tu lebeh mengenal,
    mereka da tahu cuma mereka saja tak nak cakap.. Pisang awak yg
    kecik tapi serba guna tuh itulah pisang jantan. Pisang embon yg beso
    tapi hanya boleh makan mantah aja, itulah pisang betina.. :dsadsad: :dsadas: ..

    :lala: :ketawa: :comel: Hanya tinggal gambo ke2 pisang berkepala
    hanjing, yg amat sukar dimengerti. Peri yg amat terperi, misteri yg amat
    sukar dijawap. Koq hanya Jauhari itu jua yg mengenal ertinya Maknikam.
    Biarkan ia jadi misteri alam, hehe.. Salam sempoi & peace.. :dsadasccc: :sd: :dsadasccc: …

  13. :comel: :menari: :teruja: :korek: :jahat: :bye: :study: :jalan: :tidur: :waa: :terkejut: :malu2: :marah: :merajuk: :merana: :nangis2: :nangis3: :nangis: :nyayi: :panic: :peluh: :super: :lala: :kyu: :ketawa: :kenyang: :jack: :huhuhu: :haha: :fuh: :fikir: :ding: :confused:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>