Tanda-tanda Kematian Untuk Orang Islam

( KURSUS PENYELENGGARAAN JENAZAH OLEH USTAZ ABDULLAH MAHMUD -KOR AGAMA TENTERA DARAT DI SURAU ANSAR,LORONG KIRI 5,JALAN DATUK KERAMAT, KUALA LUMPUR)

Adapun tanda-tanda kematian mengikut ulamak adalah benar dan ujud cuma amalan dan ketakwaan kita sahaja yang akan dapat membezakan kepekaan kita kepada tanda-tanda ini.
Rasulallah SAW diriwayatkan masih mampu memperlihat dan menceritakan kepada keluarga dan sahabat secara lansung akan kesukaran menghadapi sakaratulmaut dari awal hinggalah akhirnya hayat Baginda.
Imam Ghazali rahimahullah diriwayatkan memperolehi tanda-tanda ini sehinggakan beliau mampu menyediakan dirinya untuk menghadapi sakaratulmaut secara sendirian. Beliau menyediakan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali cuma ketika sampai bahagian tubuh dan kepala sahaja beliau telah memanggil abangnya iaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafankan bahagian mukanya.
Adapun riwayat -riwayat ini memperlihatkan kepada kita sesungguhnya Allah SWT tidak pernah berlaku zalim kepada hambanya. Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita umat Islam supaya dapat bertaubat dan bersedia dalam perjalanan menghadap Allah SWT. Walaubagaimanapun semua tanda-tanda ini akan berlaku kepada orang-orang Islam sahaja manakala orang-orang kafir iaitu orang yang menyekutukan Allah nyawa mereka ini akan terus di rentap tanpa sebarang peringatan sesuai dengan kekufuran mereka kepada Allah SWT.
Adapun tanda-tanda ini terbahagi kepada beberapa keadaan :

Tanda 100 hari sebelum hari mati.
Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja.
Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.
Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut.Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.Maka malaikatmaut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.
Akan terjadi malaikatmaut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.Adapun malaikatmaut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri.Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.
Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi.
Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.
Tanda akhir
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

PENUTUP
Sesungguhnya marilah kita bertaqwa dan berdoa kepada Allah SWT semoga kita adalah di antara orang-orang yang yang dipilih oleh Allah yang akan diberi kesedaran untuk peka terhadap tanda-tanda mati ini semoga kita dapat membuat persiapan terakhir dalam usaha memohon keampunan samada dari Allah SWT mahupun dari manusia sendiri dari segala dosa dan urusan hutang piutang kita.Walaubagaimanapun sesuai dengan sifat Allah SWT yang maha berkuasa lagi pemurah lagi maha mengasihani maka diriwatkan bahawa tarikh mati seseorang manusia itu masih boleh diubah dengan amalan doa iaitu samada doa dari kita sendiri ataupun doa dari orang lain. Namun ianya adalah ketentuan Allah SWT semata-mata.
Oleh itu marilah kita bersama-sama berusaha dan berdoa semuga kita diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah SWT serta kelapangan masa dan kesihatan tubuh badan dan juga fikiran dalam usaha kita untuk mencari keredhaan Allah SWT samada di dunia mahupun akhirat.
Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah SWT dan apa yang salah dan silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri.
WALLAHUA`LAM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

40 thoughts on “Tanda-tanda Kematian Untuk Orang Islam

  1. aku ni sejak 2 menjak ni selalu pk pasal mati. kalo sakit tang dahi jer aku ingat beberapa hari nak mati. kalo rs bdn nak gigil jer rasa nak mati. kalo buat sesuatu yg lain dr yg lain pun aku rs mcm nak mati. pentanda mcm tu ker.. kita leh bg tahu org ek kita ni nak mati.. respon cikit..

  2. :confused:
    “Kehidupan ibarat lautan dimana telah ramai karam didalamnya, oleh itu layarilah dengan kapal yang bernama taqwa muatannya iman dan layarnya tawaqal kepada Allah.”

    “Cinta pada bunga, bunga akan layu.
    Cinya pada harta, harta akan habis.
    Cinta pada manusia, manusia akan mati, tapi cinta pada Allah yang kekal abadi.”

  3. :nangis2: teringat plak kau kpd arwah kwn aku yg meninggal dlm stu kmlngn…
    smga rohnya dicucuri rahmat.. kte yg msh hpd ni bila plak kn… hanya bersedia sj lh kn..bekalkn diri dgn aml ibadat.

  4. Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
    Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

  5. kita datang dari ALLAH maka kepadaNYA jua kita kembali… oleh itu,sementara masih di beri peluang utk hidup,perbanyakkanlah amal ibadah utk bekalan di hr akhirat….

  6. huhu..sy baru shja khlngan org y sy cntai..baru 9hb .1.2010..tarikh ni akan sy igt smpai bila2….sy doakan dia di tmptkan di kalangan org y beriman.. Amin..Al – fatihah

  7. Good Afternoon! interestingly you free celebrity porn galleries , allinternal porn , jeus loves porn ,
    anal freaky german porn , porn see spanish video and free porn screensavers , sylvester stalone porn ! Or porn art work and
    teeny porn … OFF – free latino porn trailers and download forum porn …??
    http://pics.hqtube.com/gallery/the_awakening_of_keegan_sc3_1.jpg http://pics.hqtube.com/gallery/cheerleader_diaries_3_sc1_2.jpg http://pics.hqtube.com/gallery/amateur_hardcore_3_sc1_1.jpg http://pics.hqtube.com/gallery/kelly_the_coed_13_sc4_2.jpg
    loyola marymount porn chapel watch porn on computer regina hall porn star blow job porn teen xxx doujin porn
    sex and the city series porn julia roberts free gallery movie porn young adult dvd porn pornographic sale vidio katia killer porn
    porn cinema de gay man porn video free porn xvids gamze porn little russian porn
    security camera porn free porn view.com free furry porn gay teen porn gallery gay male porn
    big pizza porn japanese porn teacher video lolicon porn pay for porn pay pal free download full porn movies
    group porn movie free pokemon porn videos free gay porn and orgy clear crystal pic porn gold’s gym muscle gods porn
    free no cost porn weird porn dvd handicap porn free porn no pop ups mas muchos porn
    british porn sites bios of gay porn star porn mix com free adult porn video clip porn addiction treatment
    http://pics.hqtube.com/gallery/teens_goin_wild_2_sc1_2.jpg http://pics.hqtube.com/gallery/girls_home_alone_27_sc2_2.jpg http://pics.hqtube.com/gallery/gangland_36_sc3_3.jpg http://pics.hqtube.com/gallery/kelly_the_coed_16_sc2_2.jpg
    sensual porn hdv porn
    asia com porn video free porn movies tees gone wild
    free disgusting porn no pop ups identical lesbian porn twin
    cassidey porn full house porn
    dream movie porn star nelly makdessi porn
    cautionary cd like love make porn star tale adulte gratuit porn sexe
    austrailian porn best porn star movie
    de hilton paris porn sexy high heel porn
    fleshtones gay porn agenzie attori piemonte porn
    fosters home of porn .com daliy porn teen
    kandi kream/porn porn stream movie
    chiness porn extreme porn clips
    eat porn pussy nadie porn
    direct en porn sex porn lolitas teens
    gay mexican porn mature porn site woman
    asian hairy porn helen porn
    gratis latinas porn guam porn
    danish porn picture porn girls dressed in costumes
    angel charlies porn home porn videos
    download full movie porn xxx porn video com
    hottest porn star forum back bare bush gay george porn w
    titian porn sex adult porn video
    latin movie porn stain tv blog porn young
    free hags od pic porn porn in civil war times
    porn star named crystal clear daily free porn
    porn that needs no credit debit or checks needed free mature porn links
    greg the bunny porn japanese porn star anna ohura
    chubby loving pic porn trini porn lovers
    nina hartley porn star pic porn chat lines
    tara moon porn star very young asian porn
    facial porn video free peliculas porn xxx
    ninas porn free malay porn
    HQTUBE – World of FREE streaming porn!

  8. gerunnye ble d’ingatkn tanda2 kematian….semoga hatiku sentiasa terbka utk menemui jln2 keredhaan-Mu Ya Allah…..Amin…. :teruja:

  9. What do you think about these web sites? [url=http://pharmacy.nextsearcher.com/32353/0/001100/20/pharmacy.html]pharmacy online[/url]

  10. hi! my name is Marry. Im going to have a vacation, and im choosing where to go this summer. What do you thing about these? [url=http://travel.nextsearcher.com/32353/0/001100/20/travel.html]travel[/url]

  11. hello people! check up sites with [url=http://ringtones.best2search.com/32353/0/11100111/20/ringtones.html]free ringtones[/url]

  12. Want to have better sex? Try [url=http://viagra.best2search.com/32353/0/11100111/20/viagra.html]best viagra[/url]

  13. [b]???? ? ???? ?????? [/b]
    [URL=http://img80.imageshack.us/i/36322906.jpg/][IMG]http://img80.imageshack.us/img80/7343/36322906.jpg[/IMG][/URL]
    ?????????? PDF ? ??????? ???????????? PDF Converter`a! [url=http://rpgames.igrasonline.ru/igrat-onlayn-igru-rybalka/top-igry-onlayn.html]??? ???? ??????[/url] *???????? ?????????? ?????? ? ??????, [url=http://rpg.igrasonline.ru/igrat-onlayn-worms-2008/razvivauschie-igry-dlya-detey-onlayn-besplatno.html]??????????? ???? ??? ????? ?????? ?????????[/url] ??????????????? ??????? ??? ???, ??? ??????? ?????????? ??????????? ????????? ???????? ? ????????. ?????????????? ??????????? ?????? ? ?????????????? ???????? ??????????, ?????????? ?????? ?????????? ????? ??????????. [url=http://online.igrasonline.ru/onlayn-igry-dlya-devochek-naryazhaem-znamenitostey/igry-dlya-devochek-8-let-onlayn.html]???? ??? ??????? 8 ??? ??????[/url] ????? ??????????? ???? ???????????? ? ?????????????? ??????? ?????? ????? ??????????????????? ??????? ???????????, ???????????? ???? ??? ?????? ??????????, ????????????? ???????????? ??????? ??? ????????, USB-??????? ? ?????? ??????????? ??????????. ???????? ?? ??, ??? ??????? ?? ???????? ?????? ????????? ?????????? ? ???????? ?????????? ??? ??????????? (???????? ? ?????????????, ?????? ????????? ????????? ? ???????????? ? ?.?.), ?? ??????? ????????? ???????? ???? (??? ???????? ???????? ?????????????? ??????????), ??? ???????? ???? ????????? ? ??????????? ?????. ?????? ?????????? ? ???????????? ???????, ??????? ?????????? ??? ?????? ???????????? ??????? ?????? ?? ??????????? ???????? ? ????? ??????????? ??????????? ????????????, ?????? ????????????? ? ?????????????? ????????, ????? ??? ????????? ? POS-?????????. ????? ???????, ????????????? ???????????? ??????? ??????, ????????? ?? ?????????? ? ????? ??? ????????????? ?????????? ???? “???????? ???” ???????? ?????????? ????????. [url=http://igra.igrasonline.ru/igrat-onlayn-besplatno-pokazy-mod-i-bez-registracii/online-igra-tamagochi.html]online ???? ????????[/url] – ???????????? ??-?? ????????????? ??????????? ?????????? ?????? Microsoft Excel [url=http://igryla.igrasonline.ru/metin2-chit-9/igry-salon-krasoty-barbi-onlayn.html]???? ????? ??????? ????? ??????[/url] ??? ????? ???? ????????? ? ????? ?????? ??????. «?????», «?????? ??????», ????? ???????? ??????????? ? ??? ? ????????? ????. ??? ??? ????????? ??????? ???????? ?????? 4 ??????: ?????, ????, ???? ? ???????. ??? ????? ??????? ?? ???????? ?????, ???? ???????? ????, ??????????? ??????. ?????? ??, ?? ?????? ??????? ????????? ????? ? ???????? ????? ?? ?????????? ?????? ??????. ? ????, ?????? ????????, ???? ??? ??? ????? ???????? ????? ?????? ???. ? ??????? ??????? ??? ????????????? ??? ???, ??? ????? ????? ?????? ??? ???? ?????? ???????, ? ??? ?? ???? ?????????, ??? ???????? ??? ???? ?????? ??????? ???? ??????? ? ????????. [url=http://games.igrasonline.ru/rolevie-onlayn-igry/igry-onlayn-besplatno-dlya-devochek-fei.html]???? ?????? ????????? ??? ??????? ???[/url] ????????? ????????? ???????? ? ????? ??????????? ? ???; [url=http://mmorpg.igrasonline.ru/onlayn-igry-s-mikrofonom/modnye-igry-dlya-devochek-odevalki-i-makiyazh-i-strizhki-igrat-onlayn-besplatno.html]?????? ???? ??? ??????? ???????? ? ?????? ? ??????? ?????? ?????? ?????????[/url] ???????? ? ???????? ?????? ? ??????????? (???? ?????????? ???????????? ????????????? ?????????? ? ??????? ?????????? ??????????? ???????????? ?????? ????????? ? ??????? ?????????? ????? ? ????? ? ?????), [url=http://igrasonline.ru/onlayn-igra-est/sony-playstation-spiele-online.html]Sony Playstation-Spiele online[/url] ? ?????? ?????? ????????? – ????? 200 ????????. [url=http://games.igrasonline.ru/onlayn-igry-besplatno-ugolki/igrat-onlayn-piraty-karibskogo-morya-vozvraschenie-legendy.html]?????? ?????? ?????? ?????????? ???? ??????????? ???????[/url]
    [url=http://game.igrasonline.ru/igrat-onlayn-v-igry-na-odevanie-i-makiyazh/onlayn-igra-oden-zvezdu-dlya-devochek.html]?????? ???? ????? ?????? ??? ???????[/url]
    [url=http://mmorpg.igrasonline.ru/flash-games-online-flesh-igry-onlayn-igrat-jewel-quest/igry-onlayn-besplatnye-dlya-devochek-makiyazh-i-odevalki.html]???? ?????? ?????????? ??? ??????? ?????? ? ????????[/url]
    [url=http://blog.igrasonline.ru/metin-bagi/programm-gladiatus.html]Programm Gladiatus[/url]
    [url=http://mmorpg.igrasonline.ru/igry-onlayn-2009/igrat-besplatno-v-flesh-igry-onlayn-poker.html]?????? ????????? ? ???? ???? ?????? ?????[/url]
    [url=http://igryla.igrasonline.ru/onlayn-igry-dlya-dzhetey/sudoku-igrat-online.html]sudoku ?????? online[/url]

    ???? ??? ??????? ?????? ?????? ????????? ?????? ???? ?? ????????? Online-Spiele mit Tamagotchi-Rad Download metin2 Private Server Geheimnisse des Spiels metin2 ????? ???? ?????? ?????? ??????? ???? ?????? ????????? ?????? ???????? Download kostenlose Spiel Gladiatus ?????? ???? ?????? ???????? ????? ? ??????????? ???? ??? ??????? ?????? ? ?????? Online-Spiele spielen im Jahr 2008 Tamagotchi ?????? ???? ??? ??????? ????? ??????? ???? ?????? ????? ?????? ?????? ? ?????? ?????? ????????? ?????? ? ??????? ???? ????? 2 ?????? ??? ???? ?????? ??????? ????? ??????? ???????? ???? ?????? ?????????? ???? ???? ?????? ??? ????? ika ????? ???? ?? ???? ?????? ???? ??? ??????? ?????? ??????? ?????? ? ???? worms ?????? ???? ??????? ???????? ?????? ?????? ? ???? ??????

  14. [url=http://www.freemoviestudio.com/][img]http://www.freemoviestudio.com/static/1.jpg[/img][img]http://www.freemoviestudio.com/static/4.jpg[/img][img]http://www.freemoviestudio.com/static/6.jpg[/img][/url]
    downloadable movies free movies
    [url=http://www.freemoviestudio.com/search/genre/Biography-66879.html]free Biography movies[/url]
    free full length movies

  15. adult albuquerque club [url=http://tml.0fees.net/adult-photo-site-myspacecom.html]adult photo site myspace.com[/url] adult alicante guide [url=http://tml.0fees.net/adult-video-austin.html]adult video austin[/url] adult emerson school [url=http://tml.0fees.net/adult-couple-cute-pic-wild.html]adult couple cute pic wild[/url] adult pesonals [url=http://tml.0fees.net/adult-teen-divorce-relationship.html]adult teen divorce relationship[/url] adult twister game

  16. [url=http://pharma.search-im-america.com/search.php?q=buy+tramadol][img]http://pharma.search-im-america.com/images/discount.png[/img][/url]

  17. [url=http://pharma.search-im-america.com/search.php?q=buy+xanax][img]http://pharma.search-im-america.com/images/window.png[/img][/url]

  18. ?? ????? ? ????? ?????? ?????????? ??? ??? ????? ?????!
    ?????: ? ???? ????? ??????????!
    ????: ? – ???????????!
    ??????: ? – ????????!
    ???????: ? ? ??????????????!
    ???????????: ? ?? ???? ?????? ??? ??? ?? ??????????
    ???????: ??
    ??????: ?? ???????? , ???? ??? ??????!
    ???????: ?? ????????! ???? 3 ???????, ? ?????? ? ?????? ???? ??????????!
    ???? ????? ???, ?????? – ?????, ? 3-? ??????! ????? ?? ??? ????????
    ??????: ??… ?? ??????? ????? ??????????!
    ???????:???! ??????? ??, ? ??????? ?????? ?? ??????, ? ????? ??? ?? – ????? ????????????!

  19. ingt lah kte hdp bkn untk slamanya.byk kan b,do spaye kte akan dtemptkan pd glonggan b,iman,,,amin,,,

  20. :bye: Lagi banyak membicarakan bab kematian :bye: ,
    :ketawa: Lagi banyak ujian2 cobaan2 tuh yg mendatang :lala:

    Serem buk.. :dsadas: ..kalo sebot fasal itu kematian.
    Namun kematian itu nggak ada siapa pon yg bisa lari,
    kalo da sampei bertepatan dgn suratannya ajal azali.
    Rela ato paksa setiap yg “dihidupkan” itu pasti “mati”….

    Malah Jesus Al-Masih setelah ribuan tahun ghaib
    diangkat kelangit tuh, setelah sampei masanya beliau
    ditoronkan. Toronnya beliau bukan utk bertugas semula
    sebab zamannya da berakhir. Toronnya beliau utk menemui
    apaan itu kematian…. :dsadsad: Percaya nggak.. :dsadasccc: ..????

  21. …. MATIKAN DIRI KAMU SEBELUM KAMU DIMATIKAN ….

    Alamat ato tanda2 kematian tuh koq adalah amaran pada hari2nya
    sebelum detik2 cemas dan menyeramkan tuh tatakala setiap Anak
    Adam tuh menghadapi apa itu Sakaratulmaut :

    (1) Tanda 100 hari lagi sebelum Sakaratulmaut.
    (2) Tanda 40 hari lagi sebelum Sakaratulmaut.
    (3) Tanda 7 hari lagi sebelum Sakaratulmaut.
    (4) Tanda 3 hari lagi sebelom Sakaratulmaut.
    (5) Tanda 1 hari lagi sebelom Sakaratulmaut…. :dsadasccc:
    (6) Nafas Ampas Tanafas Nufus habes Nafas
    setiap yg bernyawa tuh pastinya mampusss…. :dsadas:

    Apakah bisa seseorang tuh merasa alamat2 dan tanda2 itu kematian,
    tanpa berlakunya Sakaratulmaut yg sebenar tuh mendatang jempotnya
    berpulang..?? Kata Para Ariffbillah ngak ada yg mustahil kalo kalo Allah
    da izinkan. Ianya tersirat dlm kata2 hikmah “Matikan Diri kamu sebelum
    kamu dimatikan….”

    Kata mereka Para Ariffbillah, suasana tuh dinamakan ia Mati Suri. Mati
    Suri tuh koq bisa ditakrifkan mereka tuh jasad ragawinya sedar seperti
    kita juga akan hal ehwal duniawi, tapi badan Ruhaninya berada diAlam
    Barzah. Kata mereka ianya tersirat dlm Adam Suri. Apa itu Adam Suri..??
    Jawabannya Allahu’alam dan Wassalam… :dsadasccc:

    ( Sediket kutipan dari Kitab Tok Kenali dan
    Mengenal Ruh karya Taleb Naem As-Saufi…. )

    Maap ya koq tersilap, maklom namanya menyalin aja koq mungkin
    ada itu kesilapan da tersalah salin. Permissi & Peace … :dsadasccc:

  22. ? ???????? ??????! ? ????? ????? ???????? ?? ???????? :)
    [IMG]http://ha7.ru/uploads/fotos/01380.jpg[/IMG]

  23. ???? ???????????? ????? ??????????????, ?????????????, ??? ????????, ?? ??????? (????? 3000 ???????), ??????? ????????????? ? ??????????????? ?????. ???????????? ???????? ? ???????. ?????????? ??????? ????????? ??????????? ? ??????????? ???????????? (??????? ?????, ??????? ?????, ????? ??????? – ????? 60 ???????). ?????? ?????? ?????????. ? ????? ??????? – ????????????????? ?????, ????????? ????????, ???????? ?????????, ?????????? ?????? – ?????????????, ??????? ?????????, ????????, ???????? ??? ??????? ???????? ? ?????. ??? ??? ?????? ?? ?????? ?????????? ? ????? ????????-??????. ??????? ??? ??????? 8 499 713-40-42

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge